UAZ 452
Výroba
Výroba vozu UAZ 452 začala v roce 1965 v Uljanovském automobilovém závodě v Uljanovsku a pokračuje pod změněným označením dodnes. Od počátku se vůz vyrábí v různých provedeních – jako sanitní vůz, minibus, dodávka s několika konfiguracemi vnitřního prostoru, nebo jako pick-up. V roce 1985 došlo k přejmenování všech provedení. Základní dodávka UAZ 452 se nově jmenuje UAZ
Popis vozu
Pohon vozu obstarává řadový čtyřválec z osobního automobilu GAZ 21 Volha. Benzínový motor o objemu 2 445 cm3 nabízel výkon až 72 koní a byl uložen těsně za přední nápravou. Interiéru byl kvůli takovémuto uložení pohonné jednotky rozdělen v místech mezi sedadlem řidiče a spolujezdce na dvě části. Ti seděli přímo nad předními koly, UAZ-452 tak spadá mezi tzv. trambusová vozidla. Automobil nabízí robustní podvozek s dvěma hnanými tuhými nápravami s podélnými listovými pery, hydraulickou brzdovou soustavu a suchou jednokotoučovou spojku. Je vybaven čtyřstupňovou převodovkou s přídavnou redukční převodovkou. Rozvor vozu je
Varianty vozu
- UAZ 452 - standardní dodávka pro dva cestující s velkým úložným prostorem
- UAZ 452E – stejné provedení jako UAZ 452, vůz je doplněn stíněnou zapalovací soustavou
- UAZ 452A – skříňová celokovová prosklená karosérie pro převoz raněných, (sanitní vůz), který byl upraven pro převoz čtyř nosítek
- UAZ 452AS – speciální verze vojenského sanitního vozu přizpůsobená k práci v chladných severských oblastech SSSR
- UAZ 452AE – skříňová celokovová prosklená karosérie pro různé účely (speciální nástavby), vůz má stíněnou zapalovací soustavu
- UAZ 452V – velkokapacitní minibus, který může pojmout až deset cestujících, kteří seděli ve čtyřech řadách, přičemž třímístná lavice za sedadly řidiče a spolujezdce byla obrácená proti směru jízdy.
- UAZ 452D – dřevěná valníková plošina s odklápěcími bočnicemi (pick-up), kovová budka pro řidiče a spolujezdce, vůz byl určen pro přepravu nákladů a materiálů
- UAZ 452DE – stejné provedení jako UAZ 452D, vůz je doplněn stíněnou zapalovací soustavou
Více na: